Vedtekter

Vedtatt på stiftelsesmøte 27.4.2016. Sist endret på ordinært landsmøte 07.05.2023.

§ 1. Navn og formål

§ 1.1. Navn

Organisasjonens navn er Foreningen Tryggere Ruspolitikk. Internasjonalt er navnet Norwegian Association for Safer Drug Policies. Navnet kan forkortes med hhv. initialene FTR og NASDP.

§ 1.2. Formål

Foreningen Tryggere Ruspolitikk jobber for en kunnskapsbasert ruspolitikk hvor skadeforebygging, inkludering og respekt for menneskerettighetene står i sentrum.

§ 1.3. Grunnlag

Foreningen Tryggere Ruspolitikk baserer sitt arbeid på frivillighet og ideell virksomhet og er partipolitisk og religiøst uavhengig.

§ 2. Medlemskap og kontingent

§ 2.1. Medlemskap

Ordinært medlemskap er åpent for alle enkeltpersoner. Medlemskap for personer under fylte 15 år kan tegnes av foresatte. Ordinært medlemskap gir fulle demokratiske rettigheter, herunder valgbarhet til tillitsverv i organisasjonens organer på lokalt og nasjonalt nivå og møterett med tale-, forslags- og stemmerett på lokalt (evt. regionalt) nivå.

Støttemedlemskap er åpent for både enkeltpersoner og virksomheter. Støttemedlemmer kan ikke ha tillitsverv eller stemmerett i organisasjons organer, men kan innvilges møte- tale- og forslagsrett av det aktuelle organet. Virksomheter kan ikke innvilges noen av de rettigheter som kan gis enkeltpersoner.

For å utløse medlemsrettigheter må kontingenten være betalt for inneværende år, men før betalingsfristen utløper er det tilstrekkelig å ha betalt kontingent foregående år.

Medlemmer av foreningen blir automatisk tilknyttet sitt nærmeste lokallag med mindre sentralstyret vedtar noe annet.

§ 2.2. Kontingent 

Kontingenten bestemmes av sentralstyret. Kontingent innkreves årlig av sentralstyret og sentralstyret fastsetter frister for innbetaling. 

§ 2.3. Æresmedlemskap

Sentralstyret kan tildele æresmedlemskap til enkeltpersoner som har gjort en særskilt innsats for foreningens formål.

§ 3. Landsmøtet

§ 3.1. Om landsmøtet

Landsmøtet er foreningens øverste besluttende myndighet og skal avholdes hvert år. Landsmøtet har myndighet til å fatte vedtak i alle saker som ikke er delegert sentralstyret iht. disse vedtektene. 

§ 3.2. Landsmøtets sammensetning

Landsmøtet består av sentralstyret samt delegater valgt av årsmøtet eller styret i lokallagene. I tillegg møter Tryggere Ungdom med fire delegater på landsmøtet. Disse møter med tale-, forslags- og stemmerett. Andre kan innvilges møte-, tale- og/eller forslagsrett etter vedtak av landsmøtet.

Hvert lokallag møter med to eller flere delegater på landsmøtet. Det totale antallet delegater skal være fire ganger antallet lokallag, som fordeles etter antallet medlemmer i lokallagene etter en fordelingsnøkkel eller -metode som er vedtatt av landsmøtet. Ingen lokallag kan ha mer enn 8 delegater på landsmøtet.

§ 3.3. Innkalling og saksbehandling

Sentralstyret skal varsle om landsmøtet minimum to måneder før møtestart. Saksliste skal sendes senest to uker før møtestart. Forslag til saker som skal behandles må fremmes av sentralstyret, et lokallag eller en delegat senest en måned før landsmøtet. Saker som meldes etter denne fristen kan behandles av landsmøtet ved 2/3 flertall, med unntak av vedtektsendringer jf. § 9.2.

På landsmøtet skal sentralstyret legge fram sin årsberetning og foreningens godkjente regnskap, og sentralstyret skal presentere sine forslag til eventuelle strategier og arbeidsplaner for de kommende årene. Landsmøtet foretar valg av sentralstyre og valgkomité.

§ 3.4. Ekstraordinært landsmøte

Ekstraordinært landsmøte skal gjennomføres dersom sentralstyret eller minst 1/4 av medlemmene krever det. Et ekstraordinært landsmøte skal utelukkende behandle saken som utgjør grunnlaget for innkallingen. Innkalling til ekstraordinært landsmøte skal varsles av sentralstyret minst tre uker før møtestart. Stemmeberettigede på ekstraordinært landsmøtet er de samme delegatene som ble valgt av lokallagene til sist avholdte ordinære landsmøte, med mindre det enkelte lokallag velger å erstatter eller supplerer nevnte delegater. 

§ 4. Sentralstyret og daglig ledelse

§ 4.1. Om sentralstyret

Sentralstyret er foreningens øverste organ mellom landsmøtene og har ansvaret for den daglige driften og gjennomføringen av landsmøtets vedtak. Sentralstyret fastsetter foreningens budsjett og har ansvaret for økonomi og strategier innenfor rammene gitt av landsmøtet. Sentralstyret kan supplere seg selv ved frafall. Sentralstyret godkjenner foreningens regnskap.

§ 4.2. Sammensetning

Sentralstyret består av leder og 4 til 6 styremedlemmer. I tillegg tiltrer en representant fra hver sideorganisasjon (jf. § 7.1) med tale-, forslags- og stemmerett. Daglig leder tiltrer sentralstyret med tale- og forslagsrett.

§ 4.3. Valg og valgperiode

Sentralstyret velges av landsmøtet og har sin funksjonsperiode frem til neste ordinære landsmøte. Styreleder velges alltid ved separat valg. Inntil to nestleder(e) konstitueres av sentralstyret selv i prioritert rekkefølge, dersom disse ikke er valgt av Landsmøtet.

§ 4.4. Sentralstyrets arbeid

Sentralstyret koordinerer arbeidet gjennom valgperioden i tråd med foreningens vedtekter, program, strategi og budsjett. Sentralstyret er beslutningsdyktig når minst halvparten av dets medlemmer er tilstede. Foreningens leder har ansvaret for innkalling til og ledelse av sentralstyret. Første, subsidiært andre nestleder trer inn dersom styreleder har forfall.

§ 4.5. Arbeidsutvalg 

Foreningens arbeidsutvalg består av styreleder, nestleder(e) og daglig leder. Utvalget møtes ved behov og tar avgjørelser etter fullmakt delegert fra sentralstyret.

§ 4.6. Daglig ledelse

Sentralstyret ansetter daglig leder. Daglig leder har ansvaret for den daglige driften av foreningen, iverksettelse av sentralstyrets og landsmøtets vedtak, samt har personalansvaret og foretar øvrige ansettelser innenfor gitte budsjettrammer og i tråd med vedtatte føringer fra sentralstyret og landsmøtet. Sentralstyret fastsetter stillingsinstruks for daglig leder og styreleder har personalansvar for stillingen.

§ 5. Valgkomité

§ 5.1 Om valgkomitéen

Foreningen skal ha en valgkomité som innstiller på kandidater til styreverv. 

§ 5.2 Sammensetning

Valgkomitéen består av leder og 2 til 4 medlemmer. 

§ 5.3 Valg og valgperiode

Valgkomitéen velges av landsmøtet og har sin funksjonsperiode frem til neste ordinære landsmøte. Valgkomitéens leder velges alltid ved separat valg.

§ 5.4 Valgkomitéens arbeid

Valgkomitéen skal gjennomføre intervjuer med aktuelle kandidater til styreverv, og fremlegge en innstilling for landsmøtet. Innstillingen skal foreligge senest en uke før landsmøtet. Valgkomitéen skal søke å beslutte sin innstilling ved konsensus. Ved manglende konsensus besluttes innstillingen ved simpelt flertall. Eventuell dissens skal fremgå av valgkomitéens innstilling. Ved stemmelikhet har valgkomitéens leder dobbeltstemme. 

§ 6. Lokallag

§ 6.1. Om lokallag

Lokallagene er selvstendige enheter i foreningen og skal ha egen økonomi, egne vedtekter, eget årsmøte og et medlemsvalgt styre. 

§ 6.2. Minimumskrav

Som minstekrav for å kunne være lokallag i foreningene gjelder følgende:

1) Laget må ha minst 5 medlemmer

2) Laget må ha avholdt et stiftelsesmøte eller årsmøte

3) Laget må ha et interimstyre eller årsmøtevalgt styre

4) Laget må ha vedtatt foreningens standardvedtekter for lokallag

5) Laget må følge foreningens formål, vedtekter og landsmøtevedtak

§ 6.3. Godkjenning

Sentralstyret godkjenner nye lokallag i foreningen og kan oppnevne interimstyrer for disse og kalle inn til stiftelsesmøter eller årsmøter ved behov. Sentralstyret kan trekke tilbake godkjenning som lokallag dersom vilkårene i § 6.2. brytes.

§ 6.4. Standardvedtekter

Landsmøtet fastsetter standardvedtekter for lokallag. Hvert lokallag må vedta disse som sine vedtekter. Eventuelle endringer av et lokallags vedtekter som avviker fra standardvedtektene må godkjennes av foreningens sentralstyre. Ingen endringer i lokallagenes vedtekter kan stride mot bestemmelser i foreningens nasjonale vedtekter.

§ 6.5. Lag i utlandet

Sentralstyret kan fastsette egne retningslinjer for godkjenning av lokallag i utlandet, herunder tilpasninger av standardvedtektene.

§ 7. Organisasjonstilknytninger

§ 7.1. Sideorganisasjoner

Foreningen kan ha tilknyttede sideorganisasjoner, herunder - men ikke begrenset til - ungdoms- og studentorganisasjoner. Opptak av sideorganisasjon vedtas av landsmøtet med 2/3 flertall. Sentralstyret kan med 2/3 flertall midlertidig godkjenne opptak av sideorganisasjoner frem til landsmøtet har fattet sitt vedtak. Landsmøtet tar i opptaksvedtaket stilling til hvilket forhold foreningen skal ha til sideorganisasjoner, men dersom dette gjelder en ungdomsorganisasjon må denne være fullt ut selvstendig fra foreningen og dens målgruppe må være ungdom under fylte 26 år. 

Dersom det godkjennes en tilknytning til en sideorganisasjon skal dette utløse representasjon i foreningens sentralstyre, jf. § 4.2. Landsmøtet fastsetter nærmere bestemmelser om dette i det enkelte tilfelle.

§ 7.2. Paraplyorganisasjoner og internasjonale organisasjoner

Sentralstyret kan vedta tilknytninger til paraplyorganisasjoner og internasjonale organisasjoner. Dersom slik tilknytning medfører større forpliktelser eller ikke er i tråd med foreningens strategier eller mål, må det behandles av landsmøtet.

§ 8. Organisatoriske bestemmelser

§ 8.1. Definisjoner

Kontingentår og regnskapsår for foreningen skal normalt følge kalenderåret. Unntak kan gjøres av sentralstyret. Alminnelig flertall er flere stemmer for enn mot et forslag. Absolutt flertall er mer enn halvparten av stemmene for et forslag. Absolutt flertall, 2/3 flertall, 3/4 flertall osv. regnes ut fra antall stemmeberettigede til stede under en votering eller et valg. I slike voteringer teller avholdende og blanke stemmer i praksis i mot. 

§ 8.2. Voteringer

Alle vedtak i foreningens organer krever alminnelig flertall hvis ikke annet er spesifisert. Ved stemmelikhet tas en votering på nytt. Ved fortsatt stemmelikhet faller forslaget. En person kan aldri ha mer enn én stemme i foreningens organer.

§ 8.3. Valg

Alle myndige personer har mulighet til å stille til valg til verv i foreningen. 

Valg til alle organer skjer med alminnelig flertall og plass for plass. Alle valg foregår skriftlig så fremt ikke annet enstemmig vedtas. 

Dersom det stiller flere enn to kandidater til en plass, avholdes det valgrunder til en er valgt. Dersom ingen av kandidatene oppnår et flertall av de avgitte stemmene i valgrunden, avholdes det ny valgrunde hvor kandidaten med færrest stemmer elimineres. Ved stemmelikhet mellom kandidater foretas omvalg, og skulle det fortsatt være stemmelikhet avgjøres valget ved loddtrekning. 

§ 8.4. Suspensjon og opphør av medlemskap

Sentralstyret kan med 2/3 flertall suspendere et medlem eller avslutte en persons medlemskap. Ved suspensjon eller opphør av medlemskap bortfaller alle rettigheter og plikter gitt medlemmet iht. disse vedtektene og eventuelle tillitsverv suspenderes eller opphører. Slike vedtak kan ankes til landsmøtet for endelig avgjørelse.

§ 8.5. Fullmakter

Sentralstyret fastsetter hvilke personer som innehar prokura og signerer for foreningen ved opptak av lån og andre finansielle disposisjoner nødvendige for å sikre en forsvarlig, daglig drift. Større økonomiske forpliktelser krever styregodkjenning.

§ 9. Vedtekter og oppløsning

§ 9.1. Vedtektsendringer

Vedtektsendringer kan kun foretas av landsmøtet med 2/3 flertall. Unntatt er endring av §§ 1, 9, 10 og 11, der en endring krever 2/3 flertall på to påfølgende landsmøter.

§ 9.2. Forslagsfrist og ikrafttredelse

Endringer trer i kraft etter landsmøtet er hevet med mindre annet vedtas med 3/4 flertall. Kun vedtektsendringer som er sentralstyret i hende senest to måneder før landsmøtet kan tas opp til behandling.

§ 9.3. Tolkning

Sentralstyret tolker vedtektene og har ansvar for at disse følges av alle ledd i foreningen.

§ 10. Oppløsning

§ 10.1. Sammenslutning 

Landsmøtet kan vedta en sammenslåing med andre organisasjoner. Dersom foreningen går inn i en annen organisasjon medfører det oppløsning av foreningen jf. § 10.2. Forslag til sammenslåing må være sentralstyret i hende senest to måneder før et ordinært landsmøte for å kunne bli behandlet.

§ 10.2. Oppløsning

Oppløsning av foreningen krever 2/3 flertall på to påfølgende landsmøter med minst to måneders mellomrom. På det landsmøtet som bekrefter oppløsning skal det velges et avviklingsstyre som står for den formelle avviklingsprosessen. Forslag til oppløsning må være sentralstyret i hende senest to måneder før et ordinært landsmøte for å kunne bli behandlet.

§ 10.3. Overdragelse av eiendeler

Ved sammenslutning med en annen organisasjon skal foreningens eiendeler overdras denne med mindre det oppløsende landsmøtet vedtar noe annet. Ved oppløsning skal foreningens eiendeler tilfalle et formål i tråd med foreningens virksomhet, nærmere bestemt av det oppløsende landsmøtet.

§ 11. Formålsoppnåelse

§ 11.1 Oppløsning ved formålsoppnåelse

Dersom formålet anses som helt eller i stor grad oppnådd skal organisasjonen oppløses. Vedtak om oppløsning som følge av formålsoppnåelse gjøres av et ekstraordinært landsmøte med alminnelig flertall og krever i tillegg tilslutning fra 2/3 av formålsutvalget. Får forslaget ikke nødvendig tilslutning fra formålsutvalget kan landsmøtet likevel vedta oppløsning med 2/3 flertall. Formålsutvalget er sammensatt av alle tidligere ledere og nestledere i foreningen og som ikke lengre har verv som sentralstyremedlemmer eller er ansatt i foreningen.

§ 11.2. Prosessbestemmelser

Alle foreningens medlemmer kan foreslå oppløsning som følge av formålsoppnåelse. Et slikt forslag skal forelegges formålsutvalget. Hvis det oppnår flertall der plikter sentralstyret å innkalle til et ekstraordinært landsmøte iht denne paragraf. Får forslaget ikke flertall i formålsutvalget kan sentralstyret likevel vedta å innkalle til slikt landsmøte.

Oppløsning etter denne paragraf følger ellers bestemmelsene i § 10.3.